یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اجراي طرح رجيستري براي گوشي‌هاي دسته دوم از هفته آينده

بازار گوشي

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲:۰۰


معاون ستاد مبارزه با قاچاق از آغاز اجراي مرحله سوم طرح رجيستري گوشي هاي تلفن همراه تحت عنوان انتقال مالکيت از هفته آينده خبر داد و گفت: اين مرحله مربوط به گوشي هاي دسته دوم است.

وايمکس نيوز- دهقاني نيا در نشست خبري با خبرنگاران از آغاز مرحله سوم طرح رجيستري گوشي هاي تلفن همراه از هفته آينده خبر داد و گفت: طرح انتقال مالکيت مربوط به افرادي است که مي خواهند گوشي خود را بفروشند و يا گوشي دست دوم بخرند که بر اين اساس بايد تمامي مراحل اصالت کالا و فعال سازي آن مطابق با اعلام قبلي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شود.

معاون فناوري اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: اگرچه سه برند مشمول اجراي طرح رجيستري شده اند اما فروشندگان تلفن همراه و واحدهاي صنفي بايد تنها گوشي هايي را خريداري کنند که اصالت آنها مبني بر قاچاق نبودن ثابت شده باشد حتي اگر خريد آنها مشمول برندهاي غير از مدل هاي طرح رجيستري باشد به اين معنا که به زودي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قصد دارد تا تمام برندهاي تلفن همراه را مشمول اجراي اين طرح نمايد.

وي تصريح کرد: آمارهاي گمرک نشان مي دهد که تا اين جاي کار، اجراي طرح به خوبي پيش رفته به نحوي که در نه ماهه ابتداي سال 96 معادل 278 ميليون دلار  گوشي وارد کشور شده در حالي که اين رقم در مدت مشابه سال قبل تنها 147 ميليون دلار بود. بنابراين واردات با يک رشد 160 درصدي به صورت رسمي انجام شده است.

دهقاني نيا خاطرنشان کرد: تمامي افرادي که عرضه گوشي تلفن همراه انجام مي دهند بايد از طريق کد دستوري اصالت گوشي خريداري شده خود را چک نمايند و اين اطمينان را حاصل کنند که آيا گوشي قاچاق است يا خير؟ در غير اين صورت عذري از آنها پذيرفته نخواهد شد. البته مردم نيز بايد بدانند تنها گوشي هايي را از فروشندگان خريداري نمايند که از اصالت آنها اطمينان حاصل کرده اند و البته روش هاي اطلاع از اصالت گوشي ها نيز در اطلاعيه هاي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام شده است.

وي گفت: بيش از 70 درصد گوشي هايي که وارد شبکه مي شوند از مبادي رسمي وارد شده اند و البته گوشي هايي هم که به صورت قاچاق وارد شده اند در حال خروج از شبکه ارتباطي هستند.

دهقاني نيا تصريح کرد: افرادي که تا قبل از 14 آذرماه گوشي تلفن خود را خريداري کرده باشند به عنوان دارندگان گوشي مجاز تلقي مي شوند و گوشي هايي که از بعد از اين تاريخ وارد شبکه شوند بايد حتماً مراحل اصالت را طي کرده باشند.

همچنين در اين نشست صفار رئيس اتحاديه واردکنندگان گوشي هاي تلفن همراه نيز خاطرنشان کرد: بيش از دو سال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد پروسه اجراي طرح رجيستري گوشي هاي تلفن همراه شده و اين طرح به خوبي در حال اجرا است.

وي افزود: البته گوشي هايي غير از سه مدل ارائه شده در طرح رجيستري بيشترين قدر و سهم را در ميان گوشي هاي تلفن همراه دارند که درخواست ما از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن است که حداکثر تا 22 بهمن ساير مدل ها را براي اجرا تحت پوشش رجيستري قرار دهد.

رئيس اتحاديه واردکنندگان گوشي هاي تلفن همراه تأکيد کرد: البته ميزان واردات رسمي در حال افزايش است اما نياز کشور بسيار بالاست و نبايد اين نياز از طريق گوشي هاي قاچاق تأمين شود و ما اميدواريم تا 22 بهمن تمامي گوشي ها و برندهاي آنها تحت پوشش اين طرح قرار گيرند.

صفار گفت: گوشي هاي قاچاق بيشترين آسيب را به سلامت مردم وارد مي آورند و بايد به اين موضوع توجه داشت و کشور را به سمت واردات رسمي پيش برد.

در ادامه ابراهيم درستي رئيس اتحاديه فروشندگان گوشي هاي تلفن همراه و لوازم جانبي گفت: هدف اوليه از اجراي طرح رجيستري اين بود که بتوانيم تمامي برندهاي گوشي تلفن همراه را از طريق واردات رسمي به کشور وارد کرده و به بازار عرضه کنيم. اين در شرايطي است که سالانه دو هزار ميليارد تومان بابت قاچاق تلفن همراه هزينه مي شود که سود آن در جيب قاچاقچيان رفته و علاوه بر اينکه دولت سود و عوارض خود را از آنها دريافت نمي کند مردم نيز متضرر مي شوند و فروشندگان گوشي هاي رسمي تحت فشار قرار مي گيرند.

وي خاطرنشان کرد: البته ما نيز به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قول مي دهيم تا بيشترين همکاري کما في سابق داشته باشيم و تحت هر مشکلي که برخورديم آن را برطرف نماييم.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو